Relaxační projektový den

Ve čtvrtek dne 23.10.2025 jsme v naší škole měli
relaxační projektový den podle Nadačního fondu Flaminia, který společně s
platformou Život na klíč a Základní školou Na Líše společně vytvořil jednoduché
návody pro žáky především základních škol. Techniky vybírali tak, aby byly
jednoduché na pochopení, snadné a nenápadné na provedení a takové, aby si je žáci
snadno zapamatovali. Proto vzniklo 8 tzv. "Karet OdFRKnutí aneb Fígly Rychlého
Klidu", s jejichž pomocí si žáci mohou nacvičit
a zautomatizovat jednoduché
relaxační techniky. Ty pak mohou použít v jakékoliv situaci, kdy se necítí ve
své kůži a chtějí se zbavit nervozity a stresu.
Každému sedne technika jiná, a proto je třeba to jen zkoušet,
osahávat si, zkoumat sami sebe, jak
na nás jednotlivé techniky fungují.
Pozorovat vlastní tělo a postupně zjišťovat, jak skvělý parťák naše tělo je pro
to, abychom uměli zvládat emoce. Proto jsme se po 1. vyučovací hodině zaměřené
na seznámení s projektem i s "Kartami OdFRKnutí" rozdělili do 7 skupin a
každá skupina si vybrala jednu kartu. Školní metodička prevence nám ukázala
pomocí karty "Ruku v pěst", jak s kartami prakticky pracovat. Ve
skupinkách jsme se s kartou seznámili, rozdělili si role, kdo bude o kartě
hovořit a kdo bude techniku předvádět a nacvičili si to.
Každá skupinka nejen seznámila ostatní žáky s relaxační
technikou, ale také jim sdělila pocity
při nácviku a naučila je tuto techniku.
Všichni jsme si pak říkali, jestli je pro nás tato technika vhodná
a zda nám
pomáhá k uvolnění. Po předvedení všech technik každý žák řekl, jakou z 8-mi
předvedených relaxačních technik by mohl v různých situacích a
v různém prostředí použít. Shodli jsme se, že se všem ovšem líbila karta "Rytmické
osmičky", které jsme si všichni vyzkoušeli nejen
na papíře, ale také tabuli a zjistili
jsme, že po kratším tréninku můžeme ležaté osmičky nakreslit oběma rukama.
V závěru projektového dne měli žáci možnost před
ostatními ukázat svoji techniku, která jim pomáhá překonat strach, stres,
úzkost, nervozitu a napětí. Zajímavé bylo sledovat, jak žáci během tohoto
projektového dne zjistili, že i oni mají své techniky a že by je mohli častěji
používat. Krásné také bylo, jak na konci dne byli žáci uvolnění, sami sebou a
veselí.
Žáci se mají učit rozpoznávat a pojmenovávat své
potřeby, hledat rovnováhu mezi učením a vlastní pohodou a aktivně
přispívat k vytváření příznivého prostředí pro sebe i své spolužáky. Cílem
tohoto relaxačně projektového dne bylo vytvořit podpůrné prostředí, které
pomáhá zvládat stres a rozvíjet schopnost být šťastný. A to se v naší
škole povedlo.
Jana Kicsera, DiS. – školní metodička prevence
