Relaxační projektový den

06.11.2025

Ve čtvrtek dne 23.10.2025 jsme v naší škole měli relaxační projektový den podle Nadačního fondu Flaminia, který společně s platformou Život na klíč a Základní školou Na Líše společně vytvořil jednoduché návody pro žáky především základních škol. Techniky vybírali tak, aby byly jednoduché na pochopení, snadné a nenápadné na provedení a takové, aby si je žáci snadno zapamatovali. Proto vzniklo 8 tzv. "Karet OdFRKnutí aneb Fígly Rychlého Klidu", s jejichž pomocí si žáci mohou nacvičit
a zautomatizovat jednoduché relaxační techniky. Ty pak mohou použít v jakékoliv situaci, kdy se necítí ve své kůži a chtějí se zbavit nervozity a stresu.
Každému sedne technika jiná, a proto je třeba to jen zkoušet, osahávat si, zkoumat sami sebe, jak
na nás jednotlivé techniky fungují. Pozorovat vlastní tělo a postupně zjišťovat, jak skvělý parťák naše tělo je pro to, abychom uměli zvládat emoce. Proto jsme se po 1. vyučovací hodině zaměřené
na seznámení s projektem i s "Kartami OdFRKnutí" rozdělili do 7 skupin a každá skupina si vybrala jednu kartu. Školní metodička prevence nám ukázala pomocí karty "Ruku v pěst", jak s kartami prakticky pracovat. Ve skupinkách jsme se s kartou seznámili, rozdělili si role, kdo bude o kartě hovořit a kdo bude techniku předvádět a nacvičili si to.
Každá skupinka nejen seznámila ostatní žáky s relaxační technikou, ale také jim sdělila pocity
při nácviku a naučila je tuto techniku. Všichni jsme si pak říkali, jestli je pro nás tato technika vhodná
a zda nám pomáhá k uvolnění. Po předvedení všech technik každý žák řekl, jakou z 8-mi předvedených relaxačních technik by mohl v různých situacích a v různém prostředí použít. Shodli jsme se, že se všem ovšem líbila karta "Rytmické osmičky", které jsme si všichni vyzkoušeli nejen
na papíře, ale také tabuli a zjistili jsme, že po kratším tréninku můžeme ležaté osmičky nakreslit oběma rukama.
V závěru projektového dne měli žáci možnost před ostatními ukázat svoji techniku, která jim pomáhá překonat strach, stres, úzkost, nervozitu a napětí. Zajímavé bylo sledovat, jak žáci během tohoto projektového dne zjistili, že i oni mají své techniky a že by je mohli častěji používat. Krásné také bylo, jak na konci dne byli žáci uvolnění, sami sebou a veselí.
Žáci se mají učit rozpoznávat a pojmenovávat své potřeby, hledat rovnováhu mezi učením a vlastní pohodou a aktivně přispívat k vytváření příznivého prostředí pro sebe i své spolužáky. Cílem tohoto relaxačně projektového dne bylo vytvořit podpůrné prostředí, které pomáhá zvládat stres a rozvíjet schopnost být šťastný. A to se v naší škole povedlo.

Jana Kicsera, DiS. – školní metodička prevence